Archive for vasario 7th, 2013
Šiandien karjera suvokiama kaip visą gyvenimą trunkantis asmens mokymosi, saviraiškos ir darbo kelias, o sėkminga karjera – tai dar ir gebėjimas derinti darbą, laisvalaikį, gyvenimą šeimoje ir jausti pasitenkinimą savo gyvenimo kelio pasirinkimu. Sėkmingam karjeros keliui mokinys turėtų pradėti ruoštis dar mokykloje. Būtent šiuo laikotarpiu formuojasi asmenybės profesinis kryptingumas, priimami pirmieji karjeros sprendimai, kaupiamas žmogiškasis kapitalas. Suprantama, jog padedamas mokytojų, karjeros veiklų koordinatoriaus, tėvų, mokinys turi išmokti konstruktyviai žvelgti į ateitį: išmokti sistemingai kaupti žinias, lavinti gebėjimus, ugdytis kompetencijas, padėsiančias rinktis studijų kryptį, profesinę veiklą, bei planuoti savo vietą darbo rinkoje, o pats mokymosi procesas mokiniui taptų įdomiu ir skatinančiu mokytis vardan savo asmeninės kompetencijos tobulinimo. Atsižvelgiant į tai, mūsų mokykloje organizuojami įvairūs renginiai, išvykos, ekskursijos, vedamos įdomios integruotos pamokos, vykdomos įvairios kitos veiklos, susijusios su profesija, karjera, o dalyvavimas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos bei Lietuvos mokinių informavimo ir techninės kūrybos centro vykdomame projekte „Ugdymo karjerai ir stebėsenos modelių sukūrimas ir plėtra bendrajame lavinime ir profesiniame mokyme“, paskatino imtis ypatingos veiklos – organizuoti Karjeros dieną.
Idėja paįvairinti veiklą mokykloje ir dar labiau priartinti mokinį prie profesijos organizuojant Karjeros dieną kilo ugdymo karjerai koordinacinei grupei. Po sparčių, atsakingų, kruopščių ir rimtų pasiruošimo darbų (buvo paruošta renginio programa, išleistas laikraštukas ,,Mokinių balsas“, sukurta emblema) šių metų vasario 1 dieną įvyko lauktoji diena. Ankstų penktadienio rytą į mokyklą rinkosi ne tik puikiai nusiteikę mokiniai, mokytojai, bet ir kiti Karjeros dienos dalyviai – sėkmingai pasirinkę karjeros kelią buvę mokyklos mokiniai, verslininkai, socialiniai partneriai ir kiti svečiai. Suprantama, norėjosi, kad renginys būtų nepaprastas, įsimintinas, todėl ir veikla turėjo būti neįprasta. Iš pat ryto mokyklos koridoriuose šurmuliavo Idėjų mugė, kurioje mokiniai pristatė originalius, pačių pagamintus kūrinius. Visi mugės dalyviai turėjo puikią galimybę įsigyti išskirtinių darbų, meno kūrinių, saldumynų. Kol vieni derėjosi dėl kainos, kiti domėjosi darbų technikomis, sėmėsi naujų idėjų. Dairantis po tvarkingai ant stalų išdėliotus darbelius, skaitant reklaminius skelbimus, buvo aišku – štai čia ir atsiskleidžia pirmieji verslumo įgūdžiai.
Dar tebeskaičiuojant gautą pelną ir besidžiaugiant savo ir kitų klasės draugų gabumais, atsiskleidusiais idėjų mugėje, mokyklos aktų salėje skambanti muzika kvietė skubėti į Karjeros dienos atidarymo šventę. Valso ritmu besisukančios merginos, linksma pirmokėlių daina, gyvai skambantys saksofono garsai, mergaičių šokis ir renginio vedėjų žodžiai apie gyvenimo kelius nuteikė maloniam ir, žinoma, darbingam susitikimui su tądien į mokyklą atvykusiais svečiais. Mokyklos direktorius Jurij Semaško pasveikino visus Karjeros dienos dalyvius, pasidžiaugė, kad vos tik gimusi mintis iš karto buvo įgyvendinta, ir pristatė noriai į mokyklą atvykusius svečius, tai – Raja Krupenina – Švenčionių rajono mero pavaduotoja, Gražina Svarauskienė – Švenčionių r. savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vyr. specialistė, Konstantas Ramelis – teisininkas, buvęs LR Seimo narys, Ramunė Kliaugienė – Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras, karjeros konsultantė, Vidas Smagurauskas – kunigas, Irena Poželienė – Švenčionių krašto laikraščio žurnalistė, Onutė Gylienė – Švenčionėlių miškų urėdijos ryšių su visuomene specialistė, Jonas Barzdėnas – Antaliedės girininkijos girininkas, gamtos fotografas, Rimantas Nalivaika – Švenčionėlių miškų urėdijos miškininkas ir gamtos fotografas, Marius Semaška – Sirvėtos regioninio parko kraštotvarkininkas, Tatjana Ivanova – Sirvėtos regioninio parko ekologė, Arvydas Gailiušas – UAB “Ausegra” serviso vadovas, Vaclavas Gabrinovičius – Švenčionių rajono savivaldybės tarybos narys, verslininkas, ūkininkas, Renaldas Kučko – kunigas, na, ir žinoma, buvę mokyklos abiturientai – Andrej Spiridonov – Vilniaus universitetas, geologija, doktorantas, Josifas Muchlė– „Plaza langai“ pardavimų vadybininkas, Aleksandras Pupkevičius – bitininkas, Veronika Kazak – SWED bankas, projektų vadovė, Zoja Asmus – verslininkė, Irina Travkina –AB "Avia Solutions Group" finansų direktorės pavaduotoja, Jelena Felde-Rotmanienė – motorizuotosios pėstininkų brigados „Geležinis Vilkas” kunigaikščio Vaidoto MPB S5 skyriaus viršininkė kapitonė, Sergej Golosujev– valstybės sienos apsaugos tarnyba, Švenčionių užkardos vado pavaduotojas, Liudmila Černiavskytė – Švenčionių r. policijos komisariato organizacinės grupės specialistė, Pavel Gotovskij – Krašto apsaugos savanorių pajėgų karys, skyriaus vadas, Vadim Žarin – Švenčionių vaistažolių fabriko vyr. energetikas, Margarita Tomaševič – Vilniaus kolegija, sveikatos priežiūros fakultetas, kineziterapija, studentė, Lijana Špakova – Lietuvos sporto universitetas, kūno kultūra ir šokis, studentė ir Ilona Spiridon – Vytauto Didžiojo universitetas, vadyba, studentė. Džiugu, jog iš tikrųjų į mokyklą atvyko daug norinčių ir galinčių papasakoti apie savo profesijų patirtis ir pasidalinti ,,gyvenimiškąja duona“. Kadangi ne kiekviena klasė turėjo galimybę pamokose susitikti ir pabendrauti su visais svečiais, tai jie mielai sutiko dar neprasidėjus pamokoms, aktų salėje, pasidalinti mintimis apie karjerą, bent trumpai papasakoti apie save, savo darbo pobūdį. Pristačius svečius ir jiems prisistačius, apie ugdymą karjerai mokykloje papasakojo šios idėjos iniciatorė, ugdymo karjerai koordinatorė, mokytoja Liudmila Semaško, įdomią veiklą – vertybių aukcioną – pristatė 7 klasės mokiniai. Taigi po oficialios, bet smagios dalies aktų salėje, visi – mokiniai, svečiai ir mokytojai – skubėjo į netradicines pamokas, kuriose profesijų atstovai ir studentai dalinosi gerąja patirtimi, pasakojo apie savo profesinę veiklą, darbą, konsultavo ir skleidė gerąją patirtį. 5 – 6 klasėse svečiavosi ir daug įdomių dalykų atskleidė miškininkai, gamtosaugininkai, ūkininkai, verslininkai. 7 – 12 klasių mokiniai bendravo su žurnalistikos, ekonomikos, teisės, medicinos, žemės ūkio, policijos, geologijos ir kitų įvairiausių sričių atstovais. Žinoma, naujieji tos dienos mokytojai šioms pamokoms turėjo pasiruošti. Vieni naudojosi pateiktimis, kiti tiesiog nuoširdžiai pasikalbėjo arba net uždavė praktinių užduotėlių. Mokiniai turėjo galimybę pasiklausyti pasakojimų ir apie pačią specialybę, ir apie darbą, ir apie studentišką gyvenimą. Ne vieną pradžiugino ir svečių įteikta dovanėlė. Be abejo, rūpėjo, kaipgi jaučiasi mokiniai, ką jie išgyvena, ką galvoja, kai aplinkui tiek garbių svečių, idėjų, tiek naujos informacijos! Taigi trečioji pamoka – klasės auklėtojo ir mokinių diskusija. Ką sužinojau? Ką supratau? Kokias išvadas galiu padaryti? Kuo man ši patirtis naudinga? – į šiuos ir dar daug kitų klausimų buvo stengiamasi atsakyti diskutuojant susėdus prie apskrito stalo klasių bendruomenėse. Padiskutavę ir pasamprotavę apie savo svajones, ateitį, mokiniai ant skirtingų spalvų lapų užrašė savo stiprybes, silpnybes, išskyrė tai, ką moka, gali, žino bei nori ir sukabino ant paruoštų medžio šakų. Taip atsirado Karjeros dienos simboliniai medeliai, kurie bus medžiaga tolimesnei veiklai, pasvarstymams apie tikrąsias vertybes. Neabejotina, jog nebuvo pamiršti ir mažiausieji mokyklos mokiniai – pradinukai. Jie taip pat jau domisi kuo norėtų būti užaugę, todėl karjeros dienai skirtuose renginiuose dalyvavo aktyviai ir įvairiai susipažino su profesijų pasauliu: vieni domėjosi amatais, kiti kūrė verslo reklamas, treti klasėje piešė tėvelių profesijas, o kai kurie netgi keliavo į ekskursijas ir aplankė ,,Firido“spaustuvę, priešgaisrinę gelbėjimo tarnybą. Buvo smagu visiems kartu piešti artimosios socialinės aplinkos tinklą, auksinę žuvelę, kuri galėjo išpildyti tris didžiausius norus.
Per ketvirtą pamoką mokyklos svečiai, pradinių klasių mokytojai, klasių auklėtojai vėl susirinko į salę, tik jau dabar pasidalinti dienos įspūdžiais, vieni kitiems padėkoti. Buvo akivaizdu, jog ši diena kupina naujų potyrių, gerų emocijų ir įspūdžių. Atrodo, jog nusivylusių nebuvo. Klasių auklėtojai, mokytojai dalykininkai apibendrindami veiklą teigė, jog renginys suteikė mokiniams žinių ir ne vieną paskatino atsakingai pasverti savo galimybes, pažinti ar atrasti save, susimąstyti, ko nori, ką gali ir kaip visa tai pasiekti. Buvo aišku, jog dauguma mokinių suvokė mokymosi prasmę, nes mokytojai citavo apibendrinimo pamokoje išsakytas tokias mokinių mintis: ,,Aš supratau, kad viskas priklauso tik nuo manęs paties“, ,,Jeigu nori daug ką gyvenime pasiekti, turi labai labai stengtis tai padaryti“, ,,Nenuleisk rankų, jei iš karto nepasisekė – mokykis, tobulėk ir tikėk tuo, ką darai“, ,,Tik nuolatinės pastangos padarys tave laimingą“, ,,Imk iš mokyklos viską, ką ji duoda“ ir kt. Tikima, jog tolimesnės diskusijos klasių valandėlėse, veiklos analizės padės formuotis nuostatoms apie tai, kad mokykloje, visų pirma, sėkmę lemia nuolatinės pastangos, o tik paskui gebėjimai ar užduoties sunkumo lygmuo. Svečiai apibendrinime džiaugėsi mokinių susidomėjimu karjera ir jos planavimu, noru patiems kurti savo ateitį, galimybe prisidėti prie savarankiško ir atsakingo žmogaus ugdymo. Sakė, jog nors vedant pamokas pirmiausia rūpėjo paskatinti mokinius labiau stengtis ir palankiau žiūrėti į mokymąsi, daug patirties įgijo ir patys, o kai kurie net ėmė svarstyti, ką ir kaip darys kitą kartą. Svečiai pritarė minčiai tęsti pradėtus darbus bei kvietė atvykti pas juos į darbovietes ir pratęsti pažintį su norimomis profesijomis praktiškai.
Džiaugiamės, kad žengėme dar vieną žingsnį į priekį – pakankamai tvirtą ir platų. Tikimės, kad ši Karjeros diena bus ne paskutinė mokyklos istorijoje, ji tiesiog taps gražia tradicija, nes svečių vestos pamokos ne tik gerai nuteikė, įpūtė naujų vėjų į mokyklos gyvenimą, tačiau ir padėjo mokiniams suprasti, kad šiuolaikiniame informacijos pasaulyje, kur žinios, įgūdžiai ir gebėjimai yra iškeliami kaip vienos didžiausių vertybių, būti neišsilavinusiu arba neišmanančiu yra tiesiog nesolidu. Vaikai, augantys su nuostata, kad išsilavinimas, kompetencija yra vertinami nė kiek ne mažiau nei asmens savybės, užauga į suaugusiuosius, kurie net baigę mokslus ir dirbantys mėgstamus darbus, nepailsta ieškoti galimybių mokytis visą gyvenimą.
Renginio atidarymas |
Idėjų mugė |
Pamokos klasėse |
Renginio apibendrinimas |