Archive for vasario 10th, 2014
Seniai žinoma tiesa, kad kai norime kažką išmokti, mums tai ir sekasi. Motyvacija padaro mus aktyviais mokymosi proceso dalyviais, nes jaučiame smalsumą, užduodame klausimus. Perimdami naują informaciją ir mokydamiesi naujų įgūdžių, mes, Švenčionių vidurinės mokyklos bendruomenė, nuolatos kuriame įvairias strategijas ir mokymosi modelius, kurie sudarytų galimybę mokytis įdomiai ir kūrybiškai, sudomintų mokinius ir paskatintų juos tolimesnei veiklai. Mes labai džiaugiamės, kad mokykloms skiriamas toks projektas, kaip „Jaunasis tyrėjas“, kuris atskleidžia įdomiąją mokslo pusę, skatina jaunimą tobulėti. Po profesionalių mokslininkų komandos vizito į mūsų mokyklą neabejojame, kad auga nauja Lietuvos mokslininkų karta, siekianti mokslo aukštumų.
Galimybę susipažinti su mokslo naujienomis, sužinoti, kas vyksta mokslo kalvėje, ką ir kaip tiria mokslininkai, turėjome vasario 4 d. Mokyklos karjeros ugdymo darbo grupės narių dėka pas mus atvyko mokslininkų komanda, dalyvaujanti projekte „Mokinių jaunųjų tyrėjų atskleidimas ir ugdymo sistemos sukūrimas – II etapas“ ir organizuojanti Tyrėjo dienas mokyklose. Šios nepaprastos dienos metu vyko 4 – ios skirtingos paskaitos, kurios buvo kartojamos įvairioms mokinių grupėms. Bendraudami su lektoriais, mokiniai ir mokytojai turėjo išskirtinę progą susipažinti su fizinių, biomedicinos, žemės ūkio ir technologijos mokslo sričių tyrimais ir moderniausia jiems naudojama moksline įranga, ,,gyvai“ pamatyti, kaip ji veikia, sužinoti, kur galima ją taikyti.
Viena iš bene įdomiausių paskaitų mokiniams buvo ,,Aš ir Visata“ , nes užsiėmimai vyko didžiuliame moderniame pripučiamame planetariume. Jame mokslininkai skaitė paskaitas apie gyvybės paieškas Visatoje, kosminius susidūrimus. Mokiniai sakė, kad buvo neįprasta, bet labai įdomu visą pamoką atsigulus stebėti planetariumo skliaute skriejančius dangaus kūnus ir klausyti astrofizikų pasakojimų apie Visatoje vykstančius procesus. Buvo akivaizdu, jog šios paskaitos sudomino net ir pačius didžiausius klasės triukšmadarius. Ko gero, nenuostabu, juk į planetariumą mokiniai užsuka ne kasdien, o kai kuriems toks apsilankymas – pirmasis.
Mokiniai turėjo galimybę susipažinti ir su labai įdomia judesių registravimo sistema. Argi ne nuostabu, kai pats, apsirengęs specialia apranga su pritvirtintais judesių registravimo davikliais ir kompiuterio ekrane virtęs animuotu žmogeliuku, gali žaismingai pristatyti prietaisą, naudojamą medicinoje, karo pramonėje, robotikoje, kuriant kiną, kompiuterinius žaidimus ir kitose srityse. Kas gali būti smagiau už galimybę pabūti tikru mokslininku ir su mokslu susipažinti kitaip – ,,išlipant“ iš kasdienės rutinos.
Daug nuostabos ir susižavėjimo šūksnių mūsų jauniesiems tyrėjams sukėlė greitaveikės kameros ,,pokštai“. Sprogstančio baliono ar krentančio vandens lašo sulėtinti vaizdai atskleidė niekada anksčiau nematytus, tiesiog plika akimi nepastebimus dalykus, o pačių pasiūlytas ir nufilmuotas labai greitas procesas, pavyzdžiui, čiaudėjimas – netgi ir nuoširdaus juoko.
Ypatingas dėmesys skirtas mokslinėms paskaitoms, kurios buvo labiau orientuotos į pačius perspektyviausius, potencialiausius tyrinėtojus mokykloje. Kadangi norėjosi jų žinias ir tyrinėjimus kilstelėti į aukštesnį lygį ir paskatinti norinčius drąsiau įsitraukti į tyrinėjimą, todėl į paskaitas rinkosi motyvuoti ir gamtos mokslais susidomėję mokiniai.
Tikimės, kad po Tyrėjo dienos kilęs entuziazmas ir iniciatyva virs į realius tiriamuosius darbus, nes visa Tyrėjo dienos komanda skatino mokinius kelti mokslinius klausimus ir siųsti savo sumanymus konkursui „Idėjų turnyras“. Išradingiausių ir darbščiausių konkurso dalyvių laukia prizai. O jei kiltų noras savo idėją įgyvendinti, mokslininkai taip pat pasiruošę padėti – tereikia ją pristatyti „Idėjų mugėje“.
Šis renginys – Tyrėjo diena – buvo puiki proga pasinerti į nenuspėjamą mokslo pasaulį ir gyvai pabendrauti su mokslininkais. Be to, tai puiki galimybė pajusti mokslinio darbo žavesį, o gal net apsispręsti rinktis mokslininko profesiją. Mokiniai suprato, kad ne kiekvienas mokslininkas turi būti toks genijus kaip A. Einšteinas. Svarbiausia – darbštumas ir smalsumas. Dar Sokratas yra pasakęs: „Išlieka tik tos žinios, kurias atranda pats žmogus.“ Vadinasi, tai, ką sužinome, turime patikrinti, išbandyti praktiškai ir atrasti kaip savo. To mes ir mokome mokinius sudarydami kuo daugiau galimybių diskutuoti, skatindami išsakyti savo mintis, pateikti priešingą nuomonę, išbandyti teorinius dalykus praktiškai ir baigus mokyklą žinoti, kas labiausiai domina.
Irena Stuglienė, mokytoja